torsdag 29 oktober 2009

George Bernad Shaw skrev en gång: ”Det finns två tragedier i livet. Den ena är att inte få det man önskar. Den andra är att få det.”

Han fick förmodligen hjärtat krossat ett par gånger.

Enligt mig var Shaw en idiot. För vet ni vad? Tragedier inträffar. Vad ska man göra? Ge upp? Kasta in handduken? Nej. Nu förstår jag att när man får hjärtat krossat måste man kämpa för att känna att man lever. För det gör man. Och smärtan man känner..? Den är en del av livet. Förvirringen och rädslan? Den påminner om att det nånstans finns nåt bättre som är värt att kämpa för.

Enligt mig har han också rätt. Shaw hade rätt. Medan vi kämpar för att få det vi önskar, det vi tror kommer att förbättra vårt liv: Pengar, popularitet, berömmelse.. glömmer vi bort det som verkligen betyder nåt.. som vänner, familj och kärlek. Saker vi redan hade.

Så Shaw tycker att det är en tragedi att få det man önskar. Han har rätt. Men att få det man önskar? Det är allt man kan hoppas på. Det här året fick jag det mesta jag ville ha. Mina önskningar gick i uppfyllelse och fler kommer senare med tiden. Om det är en tragedi att få det, så okej. Ge mig tragedi. För jag ångrar
ingenting.

Inga kommentarer: